Jest wiele sposobów radzenia sobie z trudnościami, cierpieniem, życiem. Jedne z nich są lepsze, inne gorsze. Niektóre dzieci i nastolatki sięgają po samouszkodzenia, bo uważają, że im to pomoże. I na początku pomaga. Później bywa różnie. Co powinniśmy wiedzieć, zanim zaczniemy wspierać młodą osobę, która dokonuje samouszkodzeń? Jak mądrze pomagać, żeby samouszkodzenia zdarzały się rzadziej? Jak nauczyć dostępnych i skutecznych form radzenia sobie z problemami?
MIEJSCE: Radom/CENTRUM ARKA W RADOMIU ul. Kazimierza Kelles-Krauza 19 (sala konferencyjna)/hotel z możliwością rezerwacji noclegu
TERMIN: 30.09.2022 r. (piątek)
CZAS TRWANIA: 9 godz. dydaktycznych
KOSZT: 300 ZŁ
DLA KOGO? Psycholodzy, pedagodzy ze szkół i poradni, terapeuci, wychowawcy nauczyciele i inni specjaliści pracujący z młodzieżą
PROWADZĄCA:
Małgorzata Łuba, psycholożka, psychoterapeutka, trenerka (z 18-letnim doświadczeniem i ponad 16 tys. przepracowanymi godzinami szkoleniowymi), certyfikowana suicydolożka. W ramach własnej działalności „To Be” (2be.edu.pl) oraz we współpracy m.in. z Centrum CBT, Fundacją ETOH oraz placówkami doskonalenia nauczycieli i ośrodkami metodycznymi z całej Polski prowadzi szkolenia i konsultacje dla szkół, placówek oświatowych i różnych instytucji pomocowych oraz rodziców i opiekunów, jak wspierać młode osoby z problemami emocjonalnymi i psychicznymi (w szczególności z zachowaniami autodestrukcyjnymi i autoagresywnymi, objawami depresyjnymi i lękowymi). Jest zaangażowana w realizację programu kompleksowego wsparcia dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli w profilaktyce zdrowia psychicznego „Myślę Pozytywnie”, prowadzonego przez Instytut Edukacji Pozytywnej na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego i aktywnie wspiera kampanię społeczną „Życie warte jest rozmowy” (zwjr.pl), której celem jest pomaganie osobom w kryzysie psychicznym i zapobieganie samobójstwom. Bierze udział w pracach Zespołu Roboczego ds. prewencji samobójstw i depresji przy Radzie do spraw Zdrowia Publicznego w Ministerstwie Zdrowia. Koordynuje pracę zespołu tworzącego standardy postępowania dla kadry pedagogicznej w przypadku ryzyka zachowań samobójczych w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025. Prowadzi zajęcia dydaktyczne w Akademii Pedagogiki Specjalnej nt. interwencji w kryzysie samobójczym oraz w Wyższej Szkole Menadżerskiej w Warszawie nt. psychologicznych podstaw zachowań samobójczych i postwencji. Jest współautorką poradnika „Interwencje po śmierci samobójczej – o znaczeniu i potrzebie działań postwencyjnych w szkole” oraz monografii „Interwencja kryzysowa. Wybrane zagadnienia”. Publikuje artykuły w „Remedium”, „Świecie Problemów”, „Głosie Pedagogicznym”.
CELE:
- znajomość problematyki zachowań autoagresywnych u dzieci i młodzieży,
- rozumienie celowości i funkcjonalności zachowań autoagresywnych w doświadczeniu młodej osoby,
- znajomość zasad reagowania na zachowania autoagresywne u dziecka lub nastolatka,
- umiejętność wykorzystania wybranych metod terapeutycznych w pracy z dzieckiem lub nastolatkiem.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Skala problemu samouszkodzeń wśród dzieci i młodzieży.
- Społeczny odbiór samouszkodzeń, trudności osób pomagających.
- Charakterystyka zjawiska – jak, po co i dlaczego (sygnały ostrzegawcze, rodzaje, formy, funkcje samouszkodzeń, czynniki ryzyka).
- Postępowanie w przypadku ujawnienia samouszkodzeń oraz wsparcie właściwych postaw i zachowań opiekunów w reakcji na zachowania autoagresywne – konsekwencje zakazywania, nakazywania, pilnowania, tłumaczenia, karania za objawy.
- Szacowanie rozmiaru samouszkodzeń oraz odkrywanie ich funkcji na podstawie informacji z rozmowy i narzędzi kwestionariuszowych (ABUSI, FASM, ISAS).
- Wykorzystanie negatywnych zachowań zastępczych jako sposób na zmniejszenie częstotliwości aktów autoagresji.
- Wybrane metody terapii dialektyczno-behawioralnej – wsparcie w rozwijaniu umiejętności tolerowania dyskomfortu psychicznego i regulowania emocji u dziecka i nastolatka oraz komunikacji w rodzinie.
- Postępowanie w przypadku zjawiska „zarażania się” samouszkodzeniami w grupie rówieśniczej.
METODY:
Rozmowa kierowana, dyskusja, „burza mózgów”, praca indywidualna, ćwiczenia w parach i grupach, wizualizacja, analiza filmów, elementy wykładowe z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
CENA ZAWIERA:
- materiały szkoleniowe,
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia,
- przerwy kawowe- herbaciane
WARUNKIEM WPISANIA NA LISTĘ UCZESTNIKÓW JEST:
– Przesłanie zgłoszenia za pomocą formularza na stronie internetowej www.edukacjaterapeutyczna.pl
– Wszelkie należności z tytułu kursów lub szkoleń płatne są na rachunek bankowy organizatora ING Bank Śląski S.A. PL 88 1050 1793 1000 0091 4735 8379 ze wskazaniem w treści przelewu nazwy szkolenia i osoby biorącej w nim udział.